林寛平「比較教育学における『政策移転』を再考するーPartnership Schools for Liberiaを事例に―」日本教育学会(編)『教育学研究』第86巻第2号, 2019, pp.213-224.
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キーワード:比較教育学、政策移転、教育の輸出、Partnership Schools for Liberia (PSL)、グローバル教育政策市場
教育の輸出および輸入の発生と進展により、比較教育学は新たな現象に直面している。従来、比較教育学は「政策移転」や「政策借用」の概念を用いて議論を行ってきた。Cowen(2006)は政策移転を移転、トランスレーション、トランスフォーメーションの3つの段階に分けている。政策移転が行きつくところは、初期のトランスレーションが土着化するか、逆に絶滅するというトランスフォーメーションの段階であるが、教育の輸出・輸入においてはトランスレーションが本質的に疎外される。それは、輸出側の優位性を保持し、利益を確保し続けるためである。
本稿では、Partnership Schools for Liberia (PSL)の事例を用いてこの新しい現象を描き出す。PSLは公立の幼稚園と小学校を営利団体を含む非政府系アクターに外注する試みである。これらのアクターのほとんどは外国に拠点を置いている。PSLの目的は、第一に、非国家の運営者を選択・委託・契約し、94の公立小学校を運営させ、読解と算数においてより高い学習成果を導くこと。第二に、教育省がPSLの学校を委託し、規制し、質を保障する役割を効果的にできる能力を築くこと。第三に、PSL学校の成果(質、費用効果、公平)を伝統的な公立校との比較によって測り、厳格な外部評価を実施することである。
この事例について3つの論点を挙げる。第一に、PSL学校は公正を期するために複数の団体に外注されている。しかし、現実には、これらの団体は資金のフローと個人的関係によって相互につながっていることが分かった。第二に、リベリアの教育省は3つの目的それぞれについて外国を拠点とした団体に外注している。このことは、リベリアの文脈において土着化することを構造的に難しくしている。教育大臣の構想は「全国のすべての地区の公立学校をトランスフォームし、すべての子どもに機会を提供する」ことであったにもかかわらず、PSL学校のコントラクターが土着化の度合いを意図的に統制できる力があった。第三に、教育の技術や方法において先進的な国の団体に外注することにより、PSL学校はリープフロッグ現象を経験している。リベリアは明らかに教育の量的拡大の段階であるにもかかわらず、「パッケージ化された学校」を「購入」し外部評価を実施することにより、量的拡大の段階を飛ばし、質評価の段階に直接移行している。これは他国が経験していない状況である。
最後に、比較教育学の理論に照らして再考および省察すると、リベリアの事例はトランスフォーメーションの段階を持たない新しい形の政策移転であると指摘できる。比較教育学は、教育の輸出入において「パッケージ化された学校」を購入するという事象を分析するための枠組みを構築し精緻化する必要があろう。
Rethinking Policy Transfer in Comparative Education:
The Case of Partnership Schools for Liberia
Kampei HAYASHI (Shinshu University, Uppsala University)
Key words: Comparative Education, Policy Transfer, Education Export, Partnership Schools for Liberia (PSL), Global Education Policy Market
With the emergence and growth of the education export and import practice, comparative education is facing a new phenomenon. Conventionally, comparativists have discussed issues with the concepts of ‘policy transfer’ and ‘policy lending/borrowing’. Cowen (2006) divided policy transfer into three stages: transfer, translation, and transformation. Policy transfer in education had the ultimate process of transformation, where the original translation became indigenous, or conversely, extinct. However, in the case of education export and import, policy transformation is inherently avoided, mainly to maintain the superiority of the export side and thus secure profit from the trade.
This new phenomenon is illustrated in this paper through the case of the business of the Partnership Schools for Liberia (PSL). PSL is an attempt to outsource governmental preschools and primary schools to non-state actors, including for-profit organizations, who are mostly foreign-based. PSL’s aim is to ‘1) select, commission, and contract non-state operators to run 94 public primary schools, leading to higher learning outcomes in literacy and numeracy; 2) build the capacity of the Ministry of Education to effectively play the role of commission, regulator, and quality assurer to PSL schools, and 3) conduct a rigorous external evaluation to measure the performance (quality, cost-effectiveness, equity) of PSL schools in comparison with traditional public schools’.
Three issues are raised through this case. Firstly, to secure fairness, PSL schools are outsourced to several organizations, however, the reality is that the actors are overlapping and interrelating in terms of monetary flow and personal relationships. Secondly, the Liberian government outsources all three areas of PSL’s aims to foreign organizations, and this creates structural difficulties for indigenisation in local context. Despite the Education Minister’s ‘vision for transformational public schools in every district across the country, providing access to every child’, PSL contractors have the power to intentionally control the degree of indigenisation. Thirdly, by outsourcing to different actors whose countries have reached far more advanced technology and methodology in education, PSL schools experience leapfrog phenomenon. Following the ordinary development process, Liberia is clearly in the phase of quantitative expansion. However, by ‘buying’ a ‘school-in-a-box’ product and doing an external evaluation based on student performance, PSL schools skip the phase of quantitative expansion, and move directly to the quality evaluation. This is a unique case.
Finally, by rethinking and reflecting on the framework of comparative education theory, the case of Liberia is defined as a new type of policy transfer that lacks the transformation phase. It is a challenge for comparative education to refine and develop an analytical framework to analyse cases in education export/import, where a country carries out ‘buying’ a ‘school-in-a-box’ policy.