2018年9月22日土曜日

研修報告: スウェーデン教育視察 1日目

9月20日

成田空港に集合し、団結式を行いました!
団結式では、この北欧教育視察への意気込みを1人ずつ話しました。スウェーデンの教育の良さや日本の教育との違いを学びたい、スウェーデンの教師同士の関係について注目したい、町並みや食べ物などの文化も楽しみたい、など様々な思いを話しました。



約10時間のフライトを終えてストックホルムに到着しました。ホテルでチェックインを済ませて、ホテル横のショッピングモールを散策しました。散策して発見したことが2つありました。 一つ目が、スーパーの食料品一つ一つ大きいということです。中でもチーズが丸太みたいに大きくて驚きました! 二つ目が、スウェーデン人はとても親切だということです。気さくに話しかけてくれたり、困っていると助けてくれたりしました。

夜ご飯はTACO BARというメキシコ料理のレストランで食べました。coronaを注文したら年齢確認をされ、スウェーデンでは18歳以下は飲めないんだよと言われました!アジア人は幼く見えてしまうんだな〜と感じました。一体何歳に見られたのかが気になります。

町に出て感じたことがたくさんあると実感したので、色々と試して行きたいなと思った初日でした!

(担当: 西村真衣)



成田で結団式をおこない離陸。大半がロシアの上空と言っても過言ではないくらいロシアの広大さを改めて感じるフライトでした。10時間ほどかけてストックホルムに到着。車の中から見ただけでも街並みが異なります。研修のスタートです。




ホテルについて早速近所のショッピングモールに出かけました。アウトレットと似た感じがあり、食品・雑貨・家具・衣服・スポーツジム…本当に多くの店が集まっています。中には工場の跡をリノベーションして、高所にクレーンが設置されたままの建物もあるといった、おしゃれな施設でした。

どのようなものが売られているかスーパーへ行ってみました。完全加工されたもの(容器で売られているもの)以外は、陳列棚にたくさんの食材が置かれ、それらを頼んで量り売りにて購入するスタイルでした。何でもタッパーで小分けにされ売る側の効率化が図られている日本よりも、店の人から必要な量だけ購入するといったある意味無駄の出ない買う側を大切にしている社会なのではないかと感じます。

何を購入するにもカード決済というのは本当で、ジュース一本であってもカード払い。何でも即購入できる手軽さと後払いの危うさ…日常生活において現金払いが多い私にとっては、まだまだ後者の不安が強くありますが、日本も意外と近い未来の姿なのかもしれません。物価はやや高め。ただ、ボトルなどは回収のための料金を含んでいるため、もったいなくてポイ捨てはできないかもしれませんね。

(担当: 清水貴夫)


※本事業は、信州大学知の森基金を活用したグローバル人材育成のための短期学生海外派遣プログラムの助成を受けて実施されています。

2018年4月9日月曜日

EDU-JPN:What Happens when there are Mistakes on the University Entrance Exams?

Education in Japan (Natalie Collor)

The Assistant Dean at Osaka University, Kobayashi Tadashi, recently spoke about the mistake found on the university’s entrance exam last year and acknowledged the university staff was at fault for roughly thirty students being rejected from the school because their correct answer was considered invalid. It took over eight months for the university to investigate this matter and realize that an alternative solution was possible and completely correct. In addition to accepting all fault for this occurrence, the university is prepared to offer admittance to all the students rejected based on their answer to this problem on last year’s test. However, it may be too little too late for some students.

Since entrance exams are taken just months before the first day of university classes, students have very little time to decide their future after the results of the exams are released. If students do not pass the exam at their top choice university, most of them choose one of two options: to enter a prep school for a year and retake their desired school’s exam the next year, or to enter a different program at the same school or a completely different school. Therefore, the students who have retroactively been given admission to Osaka University may already be nearing the end of their first year at a different school and find it difficult to transfer to Osaka University. Others may have already spent an additional year’s worth of money and energy preparing to re-take the exam in a few weeks.

Each student will likely have to make a decision very soon, because the university only has a specific number of seats available in each year of admission. Dean Kobayashi also spoke on how this unexpected situation created a bit of chaos in calculating the size of this year’s incoming class.

This is not the first time a university entrance exam was not graded accurately and the results mistakenly rejected a large number of students. The man responsible for bringing light to an alternative answer on the Osaka University entrance exam, Yoshida Hiroyuki, added his two cents on the issue. He said that while human errors are impossible to avoid completely on man-made tests like university entrance exams, he wished the university would have begun an investigation much sooner to resolve the error. Perhaps then the university admissions staff would not be scrambling down to the wire to figure out the exact number of students to grant admission to this year.

2018年4月2日月曜日

EDU-JPN:Cell phone apps quickly becoming a reliable study partner for students

Education in Japan (Natalie Collor)

Technological advances are often talked about in educational settings with reference to how they improve the classroom environment, but these improvements in technology can affect students’ success outside the classroom, too. In recent years, the development of many cell phone apps geared towards preparing students for entrance exams has skyrocketed. Nearly 95% of high school students have smart phones, thus giving them access to these study apps.

One popular app is called “Study Plus,” and the company estimates that over 200,000 students nationwide use this app. Given that many students have positive experiences with these apps as well as the fact that smart phones are becoming the main platform through which most communication is completed, it is likely that the number of educational apps will only continue to grow and their features continue to expand.

It is no surprise then that improvements in smart phone accessories have been made to make this type of studying easier. Stylus pens have become very popular add-ons for written exercises. In addition, book publishers have digitized all of the paper materials so that students can access practice problems, answer keys, and explanation videos all through their phone.

On exam day last year, even on their way to the exam, students were trying to get in one last study session via the Study Plus App. Although most students appreciate the convenience of being able to watch explanation videos on their phones and find productive ways to use the time they spend commuting, some students say they are tempted to use their phone for gaming or social purposes. Additional students commented that having control of explanation videos allowed them to process the material at their own pace and review important or difficult concepts as many times as necessary.

Of course, the use of these apps cannot guarantee success on the exams or in general studies, but the creation of these apps allows students for greater educational opportunities and mediums that suit their individual learning styles.

2018年3月26日月曜日

EDU-JPN:Tis the Season…for the Flu

Education in Japan (Natalie Collor)

In most places, the influenza virus is hard to avoid, even though many people receive a yearly vaccine to improve their odds of contracting the virus. Japan is no different, but its schools have measures in place to help prevent large-scale spreading of the virus.

One tactic most schools have in place is to ‘suspend’ students if the number of students with the virus is between 20% and 33% of the whole homeroom class. For three to five days, students are not allowed to come to school. Unlike the American use of ‘suspend,’ this action does not punish students or reflect badly on their academic record. They simply stay at home and do whatever homework they are able to without attending class and, for some, while managing sickness. In terms of the schoolwide spread of the virus, if just 10% of students in a specific grade to contract influenza, the whole grade will be suspended for a short period of time. Since the influenza virus is spread very easily through skin-to-skin contact, school administrators believe the best way to prevent mass spreading throughout schools is to suspend students in the given ways.

Although January and February are typically thought of as flu season, there were schools in Gunma Prefecture that announced the first cases of influenza spreading as early as November of 2017. There were several schools that suspended individual classes and whole grades, so flu season is already well underway in Japan.

While students may be quick to celebrate this guilt-free suspension which allows them to stay at home to rest, watch TV, or play video games, teachers are not as pleased when their students are suspended. They cannot move forward with the material according to the curriculum when all students are missing, therein making homework very repetitive. Teachers may appreciate having an extra break period or two, given the busy day-to-day workload, but the result of numerous cancelled classes due to the suspension puts them in a difficult position. The more students that are missing, the less teachers are actually able to accomplish during the school day. No matter how long the students are missing from school, they are expected to finish the standard curriculum for each subject by the end of the school year, which means teachers have to find ways to add in make-up classes and homework assignments. This situation reflects the snow day phenomenon in American schools, where students are happy to have time off in the winter, but unhappy to be making everything up during the dog days of summer.

2018年3月19日月曜日

EDU-JPN:How Influenza Affects Exam Season

Education in Japan (Natalie Collor)

Once the new calendar year begins in Japan, and sometimes even before, many middle and high school students’ minds are occupied with thoughts of one thing: university entrance exams. A previous post has addressed the specifics of the exam schedule and the vigorous preparation these students undergo to score well on the standardized exams. However, an additional variable at play in exam season is, in fact, influenza.

Not only is the number of third-year middle and high school students who receive the vaccine more than any other grade level, but it is also very likely that these students do not receive the vaccine every year. Students and parents in Japan know the importance of being well during the exam, not to mention the months leading up to it; therefore, they do all they can to prevent contracting the virus by getting the vaccine. In some cases, all members in a family are said to get the vaccine in order to protect the examinee. News programs and school nurses also encourage students to wear masks and wash hands regularly as other preventative measures.

Vaccines are not a guarantee, however, and as the importance of entrance exams grows, so does the necessity of students being able to take the exam in a healthy state. Despite taking all the preventative measures leading up to the exam, some students still end up sick during the exam day. A makeup test day, which would certainly give those students unable to take the exam due to illness a second chance, is an idea that has recently been implemented by high schools in some regions. Although makeup test days are not available for every high school, this special option for ill students may improve their chances of doing well on the test and gaining admission to the high school of their choice. Each high school offering a makeup test date likely announces the date ahead of time and a corresponding process to follow to register for said test.

Although a similar makeup test day equivalent does not yet exist for college entrance exams, one can only wonder, given the extremely competitive nature of the exams and the unpredictability of contracting illness, if this option will exist in the future.

2017年12月8日金曜日

研究紹介: やりたいこと”がない人はなぜ肩身の狭い思いをするのか(卒業研究)

研究紹介

森下結衣『就職活動における志望動機の社会的機能
―企業と学生の”やりたいこと”理解に着目して―』(卒業論文)


林 寛平(信州大学)

 長い就職氷河期を経て、近年は大卒の就職率も改善してきた。しかし、就職活動の早期化・長期化に伴う学業への悪影響や新卒社員の高い離職率が問題となり、企業と学生との間のミスマッチが顕在化している。新卒社員の離職に関しては、世代論による若者批判が根強くある一方で、「やる気搾取」(阿部2006)のような企業倫理や社会制度に対する批判も見られる。また、企業側は「産業構造や社会の変化に主体的に対応し、生涯現役で活躍できる人材の育成」(経済団体連合会2016)を求めているのに対して、経済協力開発機構(OECD)の成人力調査(PIAAC)では、日本の成人はオーバースペックで、高い能力を生かせるような仕事が不足している可能性があり、産業構造の転換が課題として指摘されている(松下2013)。
 「人物重視」と言われ、企業はエントリーシートや面接で学生に「やりたいこと」(志望動機等を含む)を尋ね、学生の個性や特徴を把握しようと試みる。一方で、学生たちは似通ったリクルートスーツを身にまとい、髪型を就職活動用に整え、一様な受け答えを練習する。公益財団法人日本生産性本部の調査によると、「じぶんには仕事を通じてかなえたい「夢」がある」かとの問いに対して、肯定的に回答した新入社員の割合は2009年の72.9%をピークに、2015年には58.9%にまで急減している(生産性労働情報センター2015)。本研究はこのような企業と学生の思惑の違いに着目し、「やりたいこと」を問うことが社会的にどのような機能を果たしているのか明らかにするために、関連資料の分析と採用者および被採用者へのインタビュー調査を行った。

45%以上の企業が「やりたいこと」を尋ねている

 まず、就職活動中に企業が学生の「やりたいこと」をどの程度知りたがっているのかを調べるために、東京証券取引所に上場している代表的な企業(日程225)のうち、108社のエントリーシートを入手した。このうち49社(約45%)の企業が「志望動機」を記入する欄を設けていた。例えば、「生保業界を選んだ理由と、その中で当社を選んだ理由を記載してください」(第一生命保険株式会社)「実現の場としてHondaを志望する理由を記入してください」(本田技研工業)「あなたがキッコーマンに入社して、「やりたい仕事」を具体的に教えてください」(キッコーマン)といったような設問が見られた。ここでは、「やりたいこと」の内容が評価されるのか、あるいは「やりたいこと」があることをうまくアピールできることが評価されるのかは明確ではない。そこで、企業の人事担当者3人と就職活動を経験した社会人3人にインタビューを行った。

企業の人事担当者へのインタビューから

 エントリーシートの分析から、第二次産業に属する企業は志望動機を尋ねる割合が特に多かったことから、第二次産業2社の人事担当者にインタビューを行った。「今の就活のシステム的にも、聞いても意味がないと思っているのでどうでもいい。『志望動機』の記述において優劣などはない。また、大して求めていないのに、『志望動機』を書くという負荷が大きすぎるということが問題だと思う」という率直な意見もあった。一方で、企業が「志望動機」を尋ねる動機としては、以下の2点挙げられた。第一に、会社を知ったきっかけや応募に至った理由を知りたいという動機、第二に、入社する意思の確認である。これらは、オンラインでエントリーできるようになり、学生は多数の企業の中から応募先を選び、企業は膨大の応募の中から意志ある応募者を選ぶという仕組みによって生じているコストだといえよう。

就職活動経験者へのインタビューから

 10社に応募し、そのうち1社から内定を得たXさんは、「やりたいことがなかったとしても、会社のホームページを見て一番やりたいことを書いた」と述べ、企業が「志望動機」を問う動機を「お約束事だと思う」と形式的なやり取りだと考えていた。「集団面接でも皆言葉は異なっても、大学で培ったものを生かして御社に貢献したいといっているだけだった。また、企業も『志望動機』問い詰めてくることはなかった。『志望動機』は型を作って企業のホームページを見てカメレオンのように色を変えれば作成できるものでしかなかった」と述べている。
 一方、5社に応募し、そのうち3社から内定を得たYさんは、「『わたしはこんな人間です』ということが伝わるように書いた。決まりきった定型文は書かないで、素直に正直に書いた」と述べている。
 また、40社に応募し、そのうち2社から内定を得たZさんは、「やりたいことなんてみんなないだろうけど、どれだけ会社の意向や方針に沿ってやりたいことを言えるのかというところを見ていると思う」と述べている。

 以上の文献調査とインタビューから、森下は以下3つの考察を行った。

考察1 社会で求める”やりたいこと”と個人の”やりたいこと”は違う

 社会では”やりたいこと”を問われる機会が多くあり、たびたび”やりたいこと”の表出が求められる。しかし、就職活動の場面では、暗黙のうちにやるべきことと”やりたいこと”の整合が求められる。企業の期待と就活生の希望の間にはギャップがあり、その調整が一方的に就活生に押し付けられている。

考察2 “やりたいこと”を表明する場面には権力関係がある

社会(企業)と個人(就活生)の間の”やりたいこと”の不一致を柔軟に調整できるという素質は、規律権力に従順であることの現れでもある。重田(2016)が指摘するように、規律権力は「人間が潜在的に持つ力を最大限に引き出そうとするのだが、それと同時に従順さと制御しやすさを高めるという特徴を持」ち、そのような特徴を持った人間は「身体の細部に至るまで生産性を高める訓練を受け、その意味では高い能力を身に着ける。だがそれと同時に、命令への服従、秩序への半ば無思考の従属を受け入れている」。
 子どもが大人に対して「将来の夢」や”やりたいこと”尋ねたら、違和感を覚えるだろう。これは単に大人がすでに自己実現をしていたり、余命が短いために選択可能性が乏かったりということに起因するだけではなく、”やりたいこと”を表面する場面には権力関係が生じているということを示している。企業が学生に、社会が人々に、規律権力に適応できるかどうかを見分ける術として、”やりたいこと”を問うているのではないか。

考察3 相互承認のための”やりたいこと”

学生Yはインタビューの中で、代替のきかない自分らしさを述べることで、自分はこの会社に適していることを示し、それに対して会社に「そんなあなたが欲しい」と言わせることで学生はそこから安心感を得ていると答えている。一方で企業もやりたいことを問い、「御社でどうしても働きたい」という気持ちを受け取ることで安心感を得ている。このような相互承認の関係を作ることで、お互いに価値を与え、マッチングが合理的に行われているという虚構を補強しているのではないか。

“やりたいこと”がない人はなぜ肩身の狭い思いをするのか

 森下は「総合考察」として、”やりたいこと”のない人はなぜ肩身の狭い思いをするのか、という問いに自分なりの回答を用意している。
 “やりたいこと”の有無が議論として成り立つには、”やりたいこと”のある人とない人の存在が必要になる。全員が当然に”やりたいこと”を持っているとしたら、そもそも”やりたいこと”を持つことに価値が置かれない。また、”やりたいこと”のある人であふれている社会を理想として据えても、原理的に成立し得ない。現実には、”やりたいこと”のある人ない人もどちらもいるからこそ、社会はまわっているのである。
 インタビュー調査の結果からも明らかになったように、”やりたいこと”のないという人は存在し、そのような人々は自身を否定的に捉えている。社会に、親に、先生に「自分のやりたいことをやりなさい」と言われるが、就活場面で”やりたいこと”を器用に表出できる人は、経済的な価値があると考えられている。
 しかし、就活生がかりそめの”やりたいこと”を表明し、企業もその意図を了解しながら受容しているとすると、”やりたいこと”がない人が肩身の狭い思いをしているのは”やりたいことがない”ためではなく、企業が期待するような”やりたいこと”を供出できないために、社会との間での相互承認関係が結べず、そのことによって不安が残ってしまうためではないか、と考察した。

  • 阿部真大(2006)『搾取される若者たち―バイク便ライダーは見た!』集英社
  • 松下佳代(2013) NHKニュース「大人の学力の調査で日本首位」(2013年10月8日)
  • 一般財団法人日本経済団体連合会(2016)『今後の教育改革に関する基本的考え方―第3期教育振興基本計画の策定に向けて―』
  • 生産性労働情報センター(編)(2015)『平成27年度新入社員「働くことの意識」調査』
  • 重田園江(2011)『ミシェル・フーコー―近代を裏から読む』ちくま新書
  • 村上龍、はまのゆか(2003)『13歳のハローワーク』幻冬舎
  • 久木元真吾(2003)「『やりたいこと』という論理:フリーターの語りとその意図せざる帰結」社会学研究会(編)『ソシオロジ48』潮人社
  • 鵜飼洋一郎(2007)「企業が煽る『やりたいこと』-就職活動における自己分析の検討から」大阪大学人間科学部社会学・人間学・人類学研究室(編)『年報人間科学28』
  • 太郎丸博、吉田宗(2007)「若者の求職期間と意識の関係-『やりたいこと』は内定率に影響するか」 数理社会学会(編)『理論と方法22』
  • 妹尾麻美(2013)「新規大卒就職活動において「やりたいこと」は内定取得に必要か?」社会学研究会(編)『ソシオロジ59』潮人社
  • 溝上慎一(2004)『現代大学生論 ユニバーシティ・ブルーの風に揺れる』NHKブックス
  • 文部科学省(2011)『小学校キャリア教育の手引き』
  • ジグムント・バウマン(著),酒井邦秀(訳)(2014)『リキッド・モダニティを読みとく 液状化した現代社会からの44通の手紙』ちくま学芸文庫


2017年11月22日水曜日

EDU-JPN: Corporal Punishment in an Aichi Prefectural Elementary School

Education in Japan (Natalie Collor)

Recently, at an elementary school in Toyohashi City, Aichi Prefecture, a male homeroom teacher in his forties was found guilty of physically harming five of his students during a math class. Reports say that the incident occurred while the class was checking answers to an assignment. When many students did not understand the material in the way the teacher explained, he lost his temper and began physically harming his students. He hit a few boys on their heads with rulers. He even smacked one girl’s head against the blackboard. Since the day of this incident, this female student has not been able to return to school. The guilty teacher has publicly apologized for his actions and is currently taking an indefinite leave of absence. 

This incident, however, was not the first time this teacher has been accused of physically harming his students. Two years ago, he pushed a student down, and the student suffered a neck and shoulder injury. Perhaps the teacher was able to keep his job at this time because the boy’s parents and school administrators viewed this incident as an accident, not corporal punishment. 

Investigations related to this violent incident are ongoing, and the Toyohashi City Board of Education is slowly releasing information regarding the events that occurred. Area parents and school employees are no doubt on edge about the future of this teacher’s career in public schools.